وجود رقابت شدید در عرصه تولید کالا وتنوع محصولات کارخانجات تولیدی موجب گردیده است تا خریدار هر محصول با دقت نظر، اقدام به تهیه کالای مورد نیاز خود بنماید. در واقع در ازای پولی که می‌پردازد، حق دارد یک کالای باکیفیت و مطلوب را تهیه نماید. تولیدکنندگان کالا نیز در این بازار رقابتی نمی‌خواهند با تولید کالای بی‌کیفیت، ضمن آنکه مشتری خود را از دست می‌دهند، موجب آسیب حرفه‌ای به کسب و کار و محصول تولیدی خود گردند. بنابراین همواره سعی بر این دارند که از تمام امکانات برای ارتقاء کیفیت محصول خود، بهره جویند. اما با این حال با تمام دقت نظری که بکار گرفته می‌شود، ممکن است محصول تولیدی موجب زیان مالی و جانی به خریداران گردد و آنها با تنظیم شکایت از تولیدکننده، خواهان جبران خسارات وارده باشند. در واقع حتی با آنکه تولیدکنندگان تمام استانداردها را بدقت رعایت می‌کنند، اما باز هم امکان قصور وجود دارد. لذا بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و محصول در قبال استفاده کنندگان، ضریب اطمینان عملکرد تولیدکننده و مصرف کننده را افزایش می‌دهد. همچنین امروزه خرید بیمه‌نامه فوق توسط تولیدکنندگان وارائه آن به مشتری در زمان فروش کالا، خود یک تاکتیک بازاریابی و مشتری مداری نیز محسوب می‌شود.
تعاریف و اصطلاحات:
موضوع این بیمه نامه، جبران خسارات جانی و مالی وارد به مصرف‌کنندگان کالا و اشخاص ثالث از خطرات ناشی از استفاده کالا که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده بوقوع بپیوندد.

خسارتهای مالی در این بیمه‌نامه شامل ۲ قسمت می‌باشد:

  • خسارتهایی که به سایر اموال، بجز کالای تولید شده وارد می‌آید بعنوان مثال: انفجار کپسول گاز و بروز آتش‌سوزی که موجب خسارت به ساختمان، تأسیسات و اموال موجود می‌گردد یا عملکرد نامطلوب عایق رطوبتی و خسارت وارد به ساختمان و اموال موجود که از عملکرد نامطلوب عایق حاصل گردیده است.

خسارتهای وارد به کالای تولید شده به دلیل کیفیت نامطلوب آن بعنوان مثال خسارت هزینه خرید اجاق گاز یا قیمت خرید عایق رطوبتی.